20 نکته مهم در امنیت پرداخت های آنلاین بین المللی

20 نکته مهم در امنیت پرداخت های آنلاین بین المللی | آسان کارت

رعایت مهمترین نکات پیمنت در درگاه ویزا کارت و مسترکارت

بر اساس آماری که توسط سازمان های مربوطه ارائه می گردد، تعداد افرادی که در ایران خرید اینترنتی انجام می دهند، سالانه رو به افزایش است. خریدهای اینترنتی در سال های گذشته عمدتاً از وب سایت های داخلی انجام می شد، اما رفته رفته خرید اینترنتی از وب سایت های خارجی با استفاده از ویزاکارت و مسترکارت نیز توسعه چشمگیری یافت. از طرف دیگر، به موازات افزایش تعداد خریدهای اینترنتی، آمار کلاهبرداری، حک و سرقت اطلاعات مشتریان نیز بیشتر شده است. برای جلوگیری از این امر، لازم است برخی نکات امنیتی را رعایت فرمایید. در ادامه، به نکات مهمی اشاره می کنیم که امنیت تراکنش های مالی اینترنتی شما را بهبود می بخشند:

  • برای این که مطمئن شوید خرید شما دارای امنیت بالاتری است، سعی کنید از وب سایت های معتبر خرید کنید.
  • برای اطمینان از بالا بودن درجه ی اعتبار وب سایت، می توانید چک کنید که آیا وب سایت مذکور از پروتکل SSl تبعیت می کند یا نه. یک روش ساده برای بررسی، توجه به این نکته است که آیا آدرس وب سایت، با پروتکل https بالا می آید، یا با http. سایت هایی که ضریب امنیت بالایی دارند، آدرس اینترنتی آنها با https بالا می آید.
  • قبل از انجام خرید از یک سایت، میزان اعتبار و اطلاعات مالک آن را بررسی کنید. برای این امر می توانید از وب سایت "Who is " نیز استفاده کنید. در این سایت می توانید اطلاعات کامل تری در زمینه وب سایت مورد نظر خود دریافت کنید.
  • در برخی موارد با وجود این که سایت اصلی معتبر می باشد، امکان دارد صفحات تبلیغاتی آن، زمینه ای برای کلاهبرداری باشند. از این رو در زمان خرید از صفحات تبلیغاتی، در وارد کردن اطلاعات ویزاکارت و یا مستر کارت خود دقت بیشتری نمایید.
  • برای اکانت ( حساب ) های اینترنتی خود، پسوورد مناسب انتخاب نمایید. بهتر است به جای پسوورد های ساده ای نظیر: 0000 و 1234، پسووردهایی ترکیبی از حروف، اعداد و علامت ها نظیر: 53 R#6@78T انتخاب کنید.
  • تا جایی که امکان دارد پسوورد اینترنت بانک ویزاکارت و مسترکارت خود را در اختیار اطرافیان قرار ندهید.
  • اطلاعات ویزاکارت و یا مسترکارت خود و همچنین پسوورد آن را از طریق تلفن به شخص دیگری باز گویی نکنید. امکان شنود و سرقت اطلاعات، در این حالت، بالا می باشد.
  • هنگام تایپ پسوردتان در مرورگرها، گزینه ی Remember Password به شما نمایش داده شده و از شما پرسیده می شود: آیا پسوردی که وارد شده است، برای استفاده های بعدی ذخیره گردد یا خیر؟ در جواب این سؤال، شما بر روی گزینه ی "خیر" کلیک کنید.
  • کامپیوترهایی که در ادارات و شرکت ها استفاده می شوند، عمدتاً برای استفاده ی عموم هستند و احتمال دسترسی به اطلاعات ویزاکارت و مسترکارت شما بر روی آنها بیشتر است. بنابراین پسوورد (شناسه ی عبور ) خود را بر روی سیستم هایی که کنترل کامل بر آنها ندارید، ذخیره نکنید.
  • اگر حدس می زنید که فردی از پسوورد اینترنت بانک شما باخبر شده و احتمال سوء استفاده وجود دارد، در اسرع وقت پسووردتان را عوض کنید.
  • پسوورد هایی که به مدت طولانی نزد خود نگه می دارید، احتمال بیشتری هست که فاش شوند، از این رو به صورت دوره ای، رمزهای خود را تغییر دهید.
  • بهتر است در مواردی که احساس می کنید تراکنش مشکوک می باشد، موجودی کارت را بعد از خرید، چک کنید؛ و اگر موجودی آن درست نیست، سریعاً با واحد پشتیبانی کارت تماس بگیرید.
  • بعد از استفاده از وب سایت هایی که نیازمند ورود به اکانت هستند، حتماً از اکانت خود sign out -Log out شوید.
  • سخت افزارهایی نظیر فلش و کیبورد، این امکان را دارند که اطلاعات تایپ شده توسط شما را به دست هکرها برسانند. راهکار مناسب جهت مقابله با این روش هک، استفاده از Virtual Keyboard (صفحه کلید مجازی) است. کیبورد مجازی، بر روی مانیتور نمایش داده می شود و شما می توانید با استفاده از آن، با کلیک کردن در بخش پسوورد، حروف، ارقام و ... را وارد کنید.
  • در حفظ اطلاعات کارت، به این نکته توجه کنید که ایمیل نیز امکان هک شدن و لو رفتن دارد، بنابراین از ایمیل برای ارسال اطلاعات ویزاکارت و مسترکارت خود استفاده نکنید.
  • لینک موجود در ایمیل های مشکوکی که به آدرس ایمیل شما فرستاده می شوند را باز نکنید. ایمیل هایی که تحت عنوان بانک ها و مؤسسات مالی ارائه می شوند، به احتمال زیاد، روشی برای دستبرد اطلاعات شما هستند؛ چرا که بانک ها از طریق ایمیل، اطلاعات محرمانه ی شما را درخواست نمی نمایند و یا کد جدید ارائه نمی کنند.
  • یکی از موضوعات مهم در امنیت تراکنش های مالی، دستگاه "وای فای"ی است که با استفاده از آن، تراکنش انجام می گیرد. با دانستن این که امکان سرقت اطلاعات از طریق دستگاه های وای فای وجود دارد، تا حد ممکن از دستگاه موثق استفاده نمایید. افرادی که از طریق دستگاه وای فایتان، امکان دسترسی به کامپیوتر شما را دارند، می توانند اطلاعات شما را نیز به سرقت ببرند.
  • برای مقابله با نرم افزار های هک، سعی کنید آنتی ویروس سیستمتان را آپدیت نگه دارید، و برای امنیت بیشتر از Firewall استفاده کنید.
  • کد کپچا (Captcha)، کدی است که در اکثر پرداخت های اینترنتی به شما نشان داده می شود و از شما خواسته می شود که عبارت و یا عدد نشان داده شده را تایپ کنید. این کد، امکان کلاهبرداری و سرقت اطلاعات شما توسط ربات ها را کاهش می دهد. با وارد کردن آن، هویت افراد شناسایی شده و مشخص می شود که آن چیزی که در صدد ورود به صفحه ی خاصی است، انسان بوده و یا ربات؟!
  • با توجه به شرایط موجود علیه کشور ایران و سخت تر شدن پیگیری مناسب در مواردی چون هک شدن اطلاعات ویزاکارت، لازم است کاربران ایرانی در پرداخت های اینترنتی خود با استفاده از ویزاکارت و مسترکارت در سایت های خارجی دقت بیشتری نمایند. برای آشنایی با نحوه استفاده از ویزاکارت و یا مستر کارت خود می توانید به مقاله آموزش عمومی پرداخت با استفاده از ویزاکارت و مستر کارت مراجعه نمایید.

سوالات متداول

در کارتهای بین المللی از نوع کارت های متصل به حساب، امکاناتی از این دست یا سیستم 3D Secure وجود دارد. ولی در کارت های پیش پرداخت که متصل به حساب نیستند، تأیید دو مرحله ای رایج نیست.

در حالتی که از کارتی برداشت غیر قانونی انجام شده باشد، صاحب کارت می تواند از طریق پشتیبانی بانک یا موسسه صادر کننده کارت درخواست پیگیری انجام دهد. در حالت عمومی، لازم است که صاحب کارت فرم شکایت(Dispute Form) و بررسی حساب را پر کرده و به پشتیبانی کارت ارسال کند. در صورت تأیید، عودت وجه انجام می گیرد.

این موضوع بسته به نوع کارت متفاوت است و باید از طریق شرکتی که کارت از آن تهیه شده است، پیگیری شود.