اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدام را انتخاب کنیم؟ Apple Music Or Spotify

اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدام را انتخاب کنیم؟ Apple Music Or Spotify | آسان کارت

هنگامی که بحث مشترکان به میان می آید، پادشاه بی نظیر موزیک استریم اسپاتیفای است. سرویس سوئدی به ارتقا بازار فعلی کمک کرده و دهها میلیون مشترک را در رقابت با سایرین به خود اختصاص داده است. که بخش قابل توجهی نیز از سرویس های رایگان اسپاتیفای استفاده می­ کنند. اما اپل موزیک، که به خاطر سرویس های منحصر به فرد خود و سطح بالا شناخته شده است و ترکیب کاملش با سیستم محبوب iOS اپل، تبدیل به مهمترین رقیب اسپاتیفای گردیده است. سرویس استریم اپل از زمان آغاز به کار خود، رشد چشمگیری را در زمینه جذب شنونده تجربه کرده است، و از آن زمان، از ژوئن 2015 - نه سال پس از اسپاتیفای، حدودا  به اندازه نیمی از کاربران پریمیوم اسپاتیفای، به کاربران خود اضافه کرده است.

بیایید جز به جز هر دو را بررسی کنیم. اپل موزیک در مقابل اسپاتیفای: بهترین سرویس استریم کدام است؟ با آسان کارت همراه باشیم تا ببینیم اپل چه چیزهایی برای کنار زدن اسپاتیفای در اختیار دارد؟در ادامه به صورت کلی مقایسه اسپاتیفای با پاندورا (پادشاه سابق رادیو اینترنتی) را نیز خواهیم داشت.

کاتالوگ موسیقی

 اسپاتیفای اولین بار جایگاه غالب خود را با داشتن فهرستی با بیش از 30 میلیون آهنگ به دست آورد و روزانه بیش از 20،000 آهنگ جدید به سرویس خود اضافه می کند و آنقدر به شما موسیقی پیشنهاد می دهد که نمیدانید با آن ها چه کار کنید. با وجود چندین نقصی که دارد، کاتالوگ اسپاتیفای بسیار کامل است. این سرويس پخش استریم سوئدی هر روز جمعه  آخرين و جدیدترین آهنگ ها، جلسات انحصاری زنده و تک آهنگ های مختلف را نیز به لیست خود اضافه می کند که راهي عالی براي شنيدن جدیدترین کارهای هنرمندان مختلف و ستارگان در حال ظهور است.

در شرایط مشابه، سرویس اپل تقریبا 40 میلیون آهنگ را به فروش می رساند، که رقمی بیشتر از تعداد آهنگهای اسپاتیفای است(تعداد تخمینی آهنگهای اسپاتیفای بیش از 30 میلیون آهنگ است). سرویس اپل در بازار ارائه موزیک، همچنین از رقبای جدیدتری مانند سرویس پرداخت آنلاین آمازون و Tidal Jay Z's نیز جلوتر است و اقداماتی را برای گرفتن حق انحصاری بعضی خوانندگان را نیز انجام داده که شرکت اسپاتیفای از این کار خوشحال نیست.

نکته دیگر این است که با ترکیب اپل موزیک و کتابخانه iTunes ، اپل در صدد پیشی گرفتن از رقبایش بوده است. هر گونه موسیقی که شما قبلا از طریق فروشگاه iTunes خریداری کرده اید، از یک سی دی فیزیکی گرفته تا iTunes Match ، در کتابخانه موسیقی اپل شما نمایش داده می شود و به شما این امکان می دهد که آهنگ خود را به صورت جدا و در کنار کاتالوگ استاندارد Apple داشته باشید. اسپاتیفای هم عملکردی مشابه این را ارائه می دهد، فایل های موسیقی شما را به یک برگه جداگانه انتقال می دهد، اما شما نمی توانید به وسیله ی جستجوی گسترده به موسیقی خود دسترسی پیدا کنید.

کاتالوگ موسیقی اپل موزیک و اسپاتیفای | آسان کارت

برنده این قسمت: موسیقی اپل

 

کشف موزیک

با وجود ترانه های زیاد، اسپاتیفای ابزار بسیار مفید برای پیدا کردن آهنگ های جدید با توجه به سلیق شما دارد. این برنامه از ده ها ژانر پایه برای انتخاب دارد - و 20 تا 30 لیست پخش انتخابی – که باعث می شود موسیقی جدید مناسب خود را بیابید و دیگر لیست های پخش شخصی دائما به لیست پخش افزوده می شوند. اسپاتیفای حتی دارای یک سری ویژه به نام نابغه مخفی است که به طرفداران موسیقی پاپ اجازه می دهد تا به صحبت های آهنگسازان درباره برخی از آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهند.

کشف هفتگی به طور خاص کارکرد عالی در دنیای استریم است (اینقدر هوشمند، که گوگل این ویژگی را کپی کرد). هر دوشنبه صبح یک لیست دو ساعته شخصی سازی شده برای شما ارسال می ­شود که با توجه به سلیقه شما و آهنگ هایی که در طول هفته گوش کرده اید و همچنین با توجه به سلیقه کسانی که به آهنگ های مشابه شما گوش کرده اند. این لیست های پخش اغلب پر از موزیک است که قبلا نشنیده اید ولی سبک آهنگ ها به طوری است که شما دوست خواهید داشت.

اسپاتیفای همچنین فرصتی برای ایجاد، به اشتراک گذاری و پیگیری هر نوع لیست پخشی- از جمله به اشتراک گذاشته شده توسط دوستان– به شما می دهد.

در اپل موزیک، با ایجاد یک حساب کاربری، کاربران را به انتخاب برخی از هنرمندان مورد علاقه خود تشویق می کند به طوری که سرویس بتواند سلیقه شما را دریافت کنید. اپل موزیک با توجه به سلیقه شما لیست های پخش حرفه ای را در اختیار شما قرار می دهد. لیست های پخش ممکن است براساس سبک (mellow، jazzy hip-hop)، یک هنرمند خاص و یا حتی یک فعالیت خاص مانند رانندگی باشد. اپل ادعا می کند که لیست های پخش توسط "تیم کارشناسان" سرپرستی می شود.

لیست های پخش اسپاتیفای مخصوصا لیست های کشف هفتگی فوق العاده اند پس تا زمانی که اپل بتواند با الگوریتم آن رقابت کند در این بخش اسپاتیفای برنده است.

اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدام بهتر است | آسان کارت

برنده این قسمت: اسپاتیفای

رادیو

مسلما بزرگترین قسمتی که اسپاتیفای در پشت رقبای خود قرار می گیرد، رادیو است. بر اساس تستهای ما، انتخاب یک هنرمند خاص برای ساخت یک station در اسپاتیفای، کشف خلاقانه ای مشابه پاندورا دریافت نمی کنید.

به عنوان مثال، با انتخاب هنری گری کلارک جونیور را در اسپاتیفای، هنرمندان مشابهی مانند The Black Keys، Eric Clapton و Stevie Ray Vaughan را نیز به همرا ه می ­آورد، اما تاکید بیشتری بر موسیقی خود Clark Jr دارد. در حالی که انتخاب یک ژانر خاص برای یک ایستگاه رادیویی اسپاتیفای اجازه می دهد تا انتخاب های گسترده تری داشته باشید. با این که ارزش گوش دادن دارد، اما ویژگی رادیویی اسپاتیفای در چیز جالبی برای ارائه ندارد.

در دوره ای که اتوماسیون همه چیز رارا اولویت بندی می کند، ترجیح اپل موزیک استفاده از انسان برای برنامه ریزی سبک های رادیویی است. این فلسفه در Beats 1، ایستگاه رادیویی برتر اپل که بدون توقف اجرا می شود، پخش موسیقی در رادیوی زنده که توسط دی جی ها انتخاب شده اند، تجسم یافته است.

علاوه بر بیتز 1  اپل موزیک دارای تعدادی از ایستگاه های رادیویی عمومی برای کسانی است که می خواهند به راک، راک کلاسیک، جاز یا 40 آهنگ برتر را گوش کنند. همچنین ایستگاه های غیر موسیقی مانند BBC News و ESPN وجود دارند.

مقایسه رادیو اسپاتیفای و اپل موزیک | آسان کارت

برنده این قسمت: اپل موزیک

هزینه اشتراک

هزینه اشتراک اپل موزیک ماهانه 10 دلار است، همینطور هزینه اشتراک اسپاتیفای، Tidal ، سرویس پاندورا. در ابتدا اپل امیدوار بود که رقبای خود را با ارائه خدمات خود به مبلغ 8 دلار یا حتی 5 دلار در ماه، تحت فشار قرار دهد، اما این طرح رد شد. با ایجاد یک اشتراک اپل موزیک یا اسپاتیفای، هر دو شرکت بسته های خانوادهای ویژه ای را ارائه می دهند که به مشتریان اجازه می دهد تا شش نفر را فقط 15 دلار در هر ماه به حساب خود اضافه کنید.

اگر اپل موزیک را در نظر دارید، راه دیگری نیز برای صرفه جویی وجود دارد. کاربران فعلی می توانند هزینه خدمات سالانه را برای 99 دلار دریافت کنند. برای این کار ابتدا باید در اپل موزیک عضو شوید. به اشتراک های خود در برنامه اپ استور بروید (از طریق Apple ID خود در پایین برگه «ویژه» دسترسی پیدا کنید) و اپل موزیک را انتخاب کنید. شما باید گزینه "Individual (1 year)" را برای 99 دلار را انتخاب کنید، و با این کار می توانید نزدیک به 20 درصد در طول یک سال صرفه جویی کنید.

با اینکه اپل سه ماه، به صورت رایگان از اپل موزیک پشتیبانی می کند ولی سرویس رایگانی مبتنی بر تبلیغات مشابه اسپاتیفای ندارد، که این دلیل عمده ای است که شرکت سوئدی توانست این حجم از کاربران را جذب کند. اکثر کاربران اسپاتیفای به صورت رایگان از آن استفاده می­ کنند و این از هر سه ماهه رایگان و یا تخفیف سالانه ای که شرکت اپل ارائه می دهد، بهتر است.

تمامی پرداخت های این سرویس ها توسط تیم پرداخت آسان کارت قابل انجام است.

برنده این قسمت: اسپاتیفای

ویژگی های اجتماعی

اسپاتیفای به مشترکان اجازه می دهد که با فالو کردن دوستان خود، به چیزهایی که آنها گوش می دهند گوش کنند. همچنین به کاربران امکان می دهد که لیست های پخش را به اشتراک بگذارند یا به بقیه توصیه کنند و همچنین توانایی انتشار سابقه گوش دادن خود را به فیس بوک، که به دوستان فیس بوکی خود فرصتی برای لایک کردن یا نظر دادن در این مورد می دهد. اسپاتیفای در حال حاضر ویژگی Inbox / Messages را حذف کرده است. این ویژگی به کاربران اجازه می داد تا از طریق برنامه اسپاتیفای به همدیگر پیام بدهند. شرکت دلیل حذف آن را عدم استقبال کاربران و هزینه بالای نگهداری آن بیان کرده است. 

ویژگی اصلی اجتماعی اپل "عملکرد اتصال"  است، که هنرمندان و طرفداران را به هم نزدیک تر می کند. هنرمندان عکسهایی از پشت صحنه، یا یک ویدیو موزیک، را با طرفدارانشان را به اشتراک می گذارند. اپل همچنین به کاربران اجازه می دهد تا درباره این پست ها نظر بدهند، لایک کنند و با بقیه به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، این پست ها را می توان در فیسبوک و توییتر، همراه با آهنگ ها و آلبوم های شخصی به اشتراک گذاشت.

در حالی که ویژگی عملکرد اتصال یک ویژگی جالب است، با این حال اپل موزیک ویژگی های اجتماعی زیادی برای عرضه ندارد. همچنین دیگر جنبه های اجتماعی نیز در اپل نسبتا کم است. در شرایط مشابه حتی بدون قابلیت پیام رسان اسپاتیفای، ترکیب رسانه های اجتماعی اسپاتیفای و توانایی دیدن آنچه که دوستان و فالور ها گوش می دهند، این سرویس را ارزشمند تر از بقیه نشان می دهد.

برنده این قسمت: اسپاتیفای

حالت ها

بسیاری از افراد در حال دویدن به موسیقی گوش می دهند و یکی از جذاب ترین ویژگی های برنامه اسپاتیفای توانایی آن برای ارائه یک لیست پخش با توجه به سرعت دویدن کاربر است. کاربران می توانند از انواع لیست های پخش انتخاب شده، طبقه بندی شده توسط محیط (هوای سرد، شب)، ژانر، و یا حتی محبوبیت. همچنين Running Originals، لیست پخش موسیقی اصلی ساخته شده توسط هنرمندانی مانند Ellie Goulding و Tiësto وجود دارد.

اسپاتیفای در گوشی های هوشمند با سنسورهای مناسب نیز به طور خودکار سرعت دویدن کاربر را تخمین می زند و یک لیست پخش مناسب سرعت مورد نظر انتخاب می کند. برای گوشی هایی که سنسورهای لازم ندارند، کاربران می توانند سرعت خود را به صورت دستی وارد کنند. در طرف مقابل، علی رغم داشتن لیستهای تمرینی اپل، سیستم موسیقی اپل قابلیت ویژه برای حالت ورزش ندارد. در این شرایط، اسپاتیفای در حالت ورزش و تمرین به طور پیش فرض برنده می شود.

مقایسه تفاوت‌ها Apple Music و Spotify | آسان کارت

برنده این قسمت: اسپاتیفای

نتیجه نهایی

اسپاتیفای  پیروز میدان است با این حال اپل موزیک چند گام جدی برداشته است، ولی اسپاتیفای همچنان برتری دارد. رابط کاربری ساده ای دارد و پیچیده نیست و باعث می شود مدیریت لیست پخش، ساده باشد. لیست های کشف موزیک، به ویژه کشف هفتگی، آن را بسیار ارزشمند می کند. همچنین اگر دوست ندارید هزینه بالایی پرداخت کنید، می توانید از نسخه رایگان اسپاتیفای استفاده کنید. در مقابل، سیستم کاتالوگ اپل موزیک بزرگتر است (حال چقدر بزرگتر روشن نیست)، نسخه های انحصاری و ویژگی هایی نظیر رادیو Beats 1، دارد که آن را به یک رقیب جدی به اسپاتیفای تبدیل می ­کند. اما در حال حاضر اسپاتیفای همچنان در جایگاه اول است.

سوالات متداول:

برای مقایسه بهتر، تعداد آهنگهای موجود، هزینه اشتراک، قابلیت های پخش مثل حالت تمرین(ورزش)، رادیو، ویژگی های اجتماعی، کیفیت پخش، ... مهم است.

خیر، هر دو به صورت دوره محدود(trial) رایگان هستند ولی در ادامه برای استفاده از خدمات آن باید اکانت خریداری کرد و در دوره های مشخص شارژ کرد. نسخه رایگان اسپاتیفای بعد از دوره آزمایشی نیز وجود دارد که محدودیت هایی دارد و یا باید به اجبار آگهی های تبلیغاتی را مشاهده نمود.

با امکانات و هزینه های اشتراکی دارد، اسپاتیفای گزینه بهتری برای گوش دادن موزیک است.