پرداخت هزینه ثبت نام آزمون ‏GMAT و ریپورت نمره

پرداخت هزینه ثبت نام آزمون ‏GMAT و ریپورت نمره | آسان کارت

آزمون GMAT و پرداخت هزینه های آن

آزمون GMAT جی مت (Graduate Management Admission Test) یکی از مهمترین آزمون های زبان انگلیسی است که میزان توانایی و مهارت های متقاضی را می سنجد. نمره این آزمون یک شرط اصلی جهت پذیرش در اکثر Business School ها، دوره های MBA و رشته های اقتصاد و مجموعه مدیریت ( مالی، اجرایی، ...) محسوب می شود. محتوای آزمون GMAT جی مت شامل سنجش چهار مهارت زیر است: مهارت نوشتاری(Analytical writing assessment)، استدلال ترکیبی(Integrated Reasoning)، مهارت کلامی(Verbal)، و مهارت ریاضی(Quantitative). هر بخش نمره بخصوصی دارد که مجموع نمرات آنها می تواند 200 الی 800 باشد. در حالت کلی نمره قابل قبول مقدار 600 الی 700 می باشد که بسته به دانشگاه پذیرش دهنده متفاوت است. آزمون به صورت کامپیوتری برگزار می شود و از روش CAT (Computer Adaptive Test) تبعیت می کند. یعنی کامپیوتر بر اساس جواب سوالی قبلی، سوال بعدی را مطرح می کند. اطلاعات اضافی در این مورد را در این لینک مشاهده نمایید.

از آنجایی که در شرایط فعلی امکان برگزاری آزمون جی مت در کشور ایران وجود ندارد، متقاضیان می توانند از طریق کشورهای همسایه در آزمون شرکت کنند. به همین منظور در صفحه انتخاب محل آزمون(Find a Test Center) با وارد کردن ایران، محل های آزمون نزدیک را مشاهده کنید. البته با وارد کردن کشور ایران نزدیکترین گزینه ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان داده می شود. برای مشاهده مراکز آزمون در همسایه های شمال و شمال غرب کشور، گزینه آذربایجان یا ترکیه را انتخاب کنید. با این روش، مراکز آزمون در آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه نشان داده می شود که به لحاظ هزینه و دسترسی مقرون به صرفه تر است.

 

هزینه و بخش های آزمون GMAT

هزینه ثبت نام آزمون GMAT به میزان 250 دلار است که امکان ریپورت نمره (GMAT Score Report) این آزمون به 5 دانشگاه به صورت رایگان را می دهد.  ریپورت نمره آزمون GMAT به هر دانشگاه،  35 دلار هزینه دارد.

آزمون جی مت GMAT از چهار بخش سنجش نگارش تحلیلی یا Analytical Writing Assessment، استدلال یکپارچهIntegrated reasoning، مهارت محاسباتی Quantitative و مهارت کلامی Verbal تشکیل شده و جزئیات آن در ادامه آورده شده است.

  1. نگارش تحلیلی یا Analytical Writing Assessment: اين بخش شامل یک Analysis of an Argument یا استدلال یک متن با موضوعاتی همچون مطالب اقتصادی و تجاری تا پزشکی و … است و پاسخگویی به سوالات آن نیاز به دانش تخصصی در باره موضوع و توانایی استدلال متن یا مباحثه اهمیت دارد. مدت زمان پاسخگویی به این بخش از آزمون GMAT به میزان 30 دقیقه می باشد.
  2.  استدلال یکپارچه با Integrated Reasoning: بخش استدلال یکپارچه با Integrated Reasoning در آزمون GMAT، به بررسی توانایی شرکت کنندگان در مهارت خواندن و دریافت اطلاعات از منابع مختلف، تحلیل این اطلاعات و تصمیم گیری بر مبنای آن می پردازد که در اثنای آن از دانشجو خواسته می شود که اطلاعات ارائه شده در فرمهای مختلف را بخواند و آنها را با هم ترکیب کرده و سپس اقدام به تحلیل و پاسخگویی به سوالات کند. بخش استدلال یکپارچه با Integrated Reasoning از 12 سوال تشکیل شده و مدت زمان پاسخگویی به آن 30 دقیقه می باشد.
  3.  مهارت محاسباتی یا Quantitative: این بخش را به صورت مختصر Q و یا ” کوانت ” نیز می گویند و شامل 37 سوال رياضي با دو نوع سوال حل مسئله (Problem Solving) و کفایت داده ها (Data Sufficiency) است که باید در مدت 75 دقیقه پاسخ داده شود. در بخش حل مسئله (Problem Solving) لازم است با انجام محاسبات، جواب مسئله یافته شود. در بخش کفایت داده ها (Data Sufficiency)، یک صورت مسئله کوتاه یا سوال و اطلاعات جدیدی با دو فرض ارائه می شود و از شرکت کننده پرسیده می شود که آیا 2 فرض برای پاسخگویی به سوال کافی ست یا خیر.
  4. مهارت کلامی یا Verbal: در این بخش 34 سوالی یک متن انگلیسی در اختیار آزمون دهنده قرار گرفته می شود تا توانایی خواندن و درک آنها در مدت 65 دقیقه سنجیده شود. 

 

نکات مهم در مورد آزمون جیمت GMAT

  • تغییر محل Reschedule آزمون جی مت 50 دلار هزینه دارد.
  • امکان کنسل کردن آزمون جیمت GMAT وجود دارد و اگر تا 7 روز مانده به تاریخ آزمون تقاضای کنسلی بدهید، مقدار 80 دلار به شما عودت داده می شود و درصورت درخواست کنسلی آزمون، در کمتر از 7 روز مانده به آزمون، هیچ مبلغی به شما برگردانده نمی شود.
  • داوطلبان شرکت در آزمون GMAT می توانند برای کسب آمادگی آزمون جیمت، از دوره ها و آموزش های سایت مگوش Magoosh استفاده کنند.

 

راهنمای ثبت نام GMAT و ریپورت نمره آن

1- ورود به وبسایت رسمی MBA بین الملل
2- ایجاد اکانت و تکمیل پروفایل بر روی وبسایت
3- انتخاب گزینه Take a GMAT Exam از منوی سمت راست بالا
4- انتخاب روز و مکان آزمون
5- انتخاب دانشگاه جهت گزارش نمره
6- پرداخت هزینه

سوالات متداول پرداخت آزمون GMAT

در حال حاضر امکان برگزاری آزمون جیمت در ایران وجود ندارد و داوطلبان برای شرکت در این آزمون باید به کشورهایی مانند ترکیه، امارات، قطر، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان سفر کنند.

هزینه ثبت نام در آزمون جیمت 250 دلار است ولی اگر قبل از 7 روز ثبت نام خود را در این آزمون لغو کنید، 80 دلار از هزینه پرداخت شده به داوطلب عودت داده می شود اما در صورتی که داوطلب بعد از این مدت، ثبت نام را لغو کند، هیچ هزینه ای عودت داده نمی شود.

در صورت نیاز به تغییر تاریخ برگزاری آزمون لازم است 50 دلار هزینه پرداخت شود.

ریپورت نمره آزمون GMAT به میزان 35 دلار هزینه دارد.

نمره آزمون جی مت GMAT تا 5 سال اعتبار دارد.