راهنمای نگارش مقاله isi و مراحل ارسال مقاله isi

راهنمای نگارش مقاله isi و مراحل ارسال مقاله isi | آسان کارت

 

نگارش مقاله در ژورنال های ISI

در سال 1960 یوجین گارفیلد مؤسسه ای تأسیس کرد که تمرکز آن بر روی مباحث علمی انتشار یافته توسط دانشمندان و دانشجویان و ارزش گذاری بر روی آنها بود. نام این مؤسسه Institute for Scientific Information بود که به اختصار ISI نامیده می شد. این مؤسسه در سال 1992 توسط مؤسسه علمی تامسون خریداری و به یکی از بزرگترین سرویس های حفظ و نگهداری مقالات معتبر علمی تبدیل شد. 

هر ساله تعداد زیادی از مجلات معتبر علمی در لیست مؤسسه ISI قرار می گیرند. در واقع هر مجله برای قرار گرفتن در فهرست مؤسسه باید یک سری مراحل ارزیابی را پشت سر بگذارد. از جمله مواردی که در مقالات و مجلات باید رعایت شوند اینست که عنوان مقاله، چکیده و کلمات کلیدی به زبان انگلیسی نوشته شوند و حتی المقدور منابع مقاله نیز به زبان انگلیسی معرفی شوند.

 

راهنمای نگارش مقاله isi

در ادامه راهنمای کاملی برای نگارش مقاله به منظور چاپ در مجلات برتر ISI مثل چاپ مقاله در elsevier، چاپ مقاله در ساینس دایرکت و Scopus آورده شده است:

1- هدف خود از ارائه مقاله ISI را مشخص کنیم

برای چاپ یک مقاله ISI اول باید مشخص کنیم که آیا برای مجلات داخلی می خواهیم مقاله بنویسیم یا مجلات خارجی. دلیل این امر اینست که بسیاری از افراد برای قبولی بدون آزمون در مقاطع مختلف تحصیلی یا ارتقا، شروع به نوشتن مقاله آی اس آی می کنند. این بینش ممکن است برای مجلات داخلی مؤثر واقع شود اما برای مجلات و نشریات خارجی خوب نیست.

دلیل این امر اینست که اعتبار مقاله در مجلات داخلی بیشتر به اعتبار استاد بستگی دارد اما در مجلات معتبر خارجی باید محتوای ناب و درجه یکی آماده کرده باشید که طرفدران زیادی داشته باشد . بنابراین نباید در نگارش مقالات آی اس آی عجله کنیم و هدفمان فقط این باشد که صرفاً یک چیزی بنویسیم و برایمان مهم نباشد که در کجا می خواهیم آن را چاپ کنیم.

2- موضوع مناسبی برای مقاله ی ISI خود انتخاب کنیم

یکی دیگر از نکات مهمی که باید قبل از نگارش مقاله ISI در نظر داشته باشیم اینست که موضوع مورد مطالعه را به درستی انتخاب کنیم. موضوع مقاله ISI نباید آنقدر کلی باشد که نتوان در مقاله به جزئیات آن پرداخت. هم چنین به گونه ای باشد که نیازی را بر طرف سازد. خواندن مقالات آی اس آی مرتبط با رشته ی شما که در یکی دو سال اخیر به چاپ رسیده می تواند بسیار راهگشا باشد و ایده های خوبی به شما بدهد. در اینصورت متوجه می شوید که هر مجله ای چه نوع مقالاتی را چاپ می کند و سعی می کنید متناسب با ایده های خود و نیازهای علمی آن مجلات اقدام به نوشتن مقاله ی آی اس آی کنید.

3- به جستجو در اینترنت و منابع دیگر بپردازیم

بعد از اینکه موضوع دقیق مقاله آی اس آی ISI را انتخاب کردید، به صورت جزئی تر کارهای گذشتگان Literature review را در این زمینه بررسی کنید و ببینید آنها چگونه با فرضیات مسئله خود روبرو شده اند و در نهایت چگونه نتیجه گیری کرده اند. نوع نگارش و نحوه ورود به مسأله  و پایان بندی مناسب از نکاتی است که باید به آنها توجه داشته باشید. بدین منظور بهتر است به بررسی سایت های ارائه دهنده ی مقالات و کتب علمی بزنید. همچنین کتابخانه ی دانشگاه ها نیز منابع خوبی از پایان نامه های دانشجویی و تخصصی است که می توانید از آن ها بهره ببرید.

با مطالعه ی زیاد و بررسی منابع مختلف، موارد زیر برای نوشتن مقاله برای شما روشن می شود:

  •  ساختار مقاله ی آی اس آی ISI
  •  طرز نوشتن و نحوه ی جمله بندی
  • بررسی موشکافانه نقاط ضعف مقاله
  • نحوه خلاصه نویسی و سرراست نوشتن مطلب برای جلوگیری از سردرگمی خواننده

 

نحوه ی داوری مقالات ISI

1- در مرحله اول باید مجله ای را انتخاب کنید که همراستا با مقاله ISI شما باشد در غیر اینصورت مقاله شما مورد پذیرش اولیه قرار نخواهد گرفت.

2- در این مرحله باید مقاله خود را به دفتر مجله ارسال کنید. طریقه ارسال به دو شیوه الکترونیکی و پستی می باشد. هم اکنون روش الکترونیکی به دلیل امنیت و سرعت بیشتر، مورد استقبال مخاطبان قرار دارد.

3- مقاله شما برای داوری و بررسی در اختیار تیم داوری مجله قرار می گیرد و آنها نظرات خود را با توجه به تازگی، نوع و کیفت مطلب شما در فرم هایی پیاده سازی می کنند.

4- بعد از این مرحله ایمیلی برای شما ارسال می شود که در آن سه حالت پیش بینی شده است . یا مقاله شما غیر قابل چاپ است یا برای چاپ مورد تأیید قرار گرفته و یا نیاز به بازبینی و اصلاحات دارد.

5- در اکثر موارد مقاله شما نیاز به بازبینی و اصلاح دارد و شما باید در یک دوره زمانی اصلاحات مورد نظر را اعمال نمایید.

6- در این مرحله و بعد از انجام بازبینی و ویرایش نهایی انجام شده مقاله شما برای چاپ مورد تأیید قرار می گیرد.

 

نحوه ارسال مقاله به مجله

پس از اینکه مقاله خود را چندین بار مورد ارزیابی و بازبینی قرار دادید و تمام اشکلات ویرایشی، املایی و محتوایی را بررسی کردید. فایل مقاله را در دو فرمت Word و PDF تهیه کنید. با وارد شدن به سایت مجلات معتبر، گزینه ای برای ارسال آنلاین مقاله وجود دارد.

با وارد شدن به این قسمت صفحه ای باز شده و اسامی نویسندگان، آدرس، متن اصلی مقاله و ... را از شما می خواهد. روش دیگر به صورت پستی است بدین صورت که سه تا پنج نسخه از مقاله را پرینت می گیرید و سی دی حاوی مقاله را به آن ضمیمه می کنید. پس از آن باید منتظر دریافت نامه به آدرس پستی یا الکترونیکی خود از طرف سر دبیر باشید.

 

پرداخت هزینه چاپ و سابمیت مقاله

برای چاپ مقاله در ژورنال های معتبر Open Source، عمدتا هزینه ای با عنوان Publication Fee از نویسنده مقاله دریافت می شود که مقدار آن برای ژورنال ها و مجلات مختلف، متفاوت بوده و از 30 دلار برای مجلات هندی تا 500 دلار برای مجلات آمریکایی (یا سایر واحدهای ارزی مثل یورو و پوند انگلیس) و حتی در مواردی بیشتر و تا 10000 دلار  تغییر می کندکه پرداخت آن از طریق کارتهای اعتباری ویزا و مستر و همچنین حساب پی پال صورت می گیرد. توضیحات بیشتر در این زمینه را می توانید در مقاله "پرداخت هزینه چاپ مقاله ISI در ژورنال و مجلات خارجی (Open access)" مطالعه کنید.

سوالات متداول در رابطه نگارش مقاله در ژورنال های ISI

مجلات علمی معتبر بسیاری برای چاپ مقالات دانشگاهیان وجود دارد که از جمله آنها می توان به مجلات تامسون رویترزISI، مجلات اسکوپوس SCOPUS و مجلات پابمد PubMed اشاره کرد

زمان معمول رسیدگی از زمان ارسال مقالات تا ادیت اولیه و پذیرش آن، 3 تا 6 ماه است.

هزینه چاپ مقالات در ژورنال های معتبر دنیا از 30 دلار برای مجلات ISI-index تا 500 دلار برای مجلات با IF بالای آمریکایی (یا سایر واحدهای ارزی مثل یورو و پوند انگلیس) و حتی در مواردی بیشتر و تا 10000 دلار تغییر می کند.