نحوه ی داوری مقالات ISI

نحوه ی داوری مقالات ISI | آسان کارت

ISI چیست؟

در سال 1960 یوجین گارفیلد مؤسسه ای تأسیس کرد که تمرکز آن بر روی مباحث علمی انتشار یافته توسط دانشمندان و دانشجویان و ارزش گذاری بر روی آنها بود. نام این مؤسسه Institute for Scientific Information بود که به اختصار ISI نامیده می شد. این مؤسسه بعدها توسط مؤسسه علمی تامسون و در سال 1992 خریداری شد.

بعدها این مؤسسه به یکی از بزرگترین سرویس های حفظ و نگهداری مقالات معتبر علمی تبدیل شد. یکی از خدمات این پایگاه داده این است که دانشجویان می توانند بیشترین مقالاتی که در حوزه مطالعاتی آنها مورد ارجاع و مطالعه قرار گرفته بیابند.

هر ساله تعداد زیادی از مجلات معتبر علمی در لیست مؤسسه قرار می گیرند. در واقع هر مجله برای قرار گرفتن در فهرست مؤسسه باید یک سری مراحل ارزیابی را پشت سر بگذارد. از جمله مواردی که در مقالات و مجلات باید رعایت شوند اینست که عنوان مقاله، چکیده و کلمات کلیدی به زبان انگلیسی نوشته شوند و حتی المقدور منابع مقاله نیز به زبان انگلیسی معرفی شوند.

نحوه ی داوری مقالات ISI

1- در مرحله اول باید مجله ای را انتخاب کنید که همراستا با مقاله ISI شما باشد در غیر اینصورت مقاله شما مورد پذیرش اولیه قرار نخواهد گرفت.

2- در این مرحله باید مقاله خود را به دفتر مجله ارسال کنید. طریقه ارسال به دو شیوه الکترونیکی و پستی می باشد. هم اکنون روش الکترونیکی به دلیل امنیت و سرعت بیشتر، مورد استقبال مخاطبان قرار دارد.

3- مقاله شما برای داوری و بررسی در اختیار تیم داوری مجله قرار می گیرد و آنها نظرات خود را با توجه به تازگی، نوع و کیفت مطلب شما در فرم هایی پیاده سازی می کنند.

4- بعد از این مرحله ایمیلی برای شما ارسال می شود که در آن سه حالت پیش بینی شده است . یا مقاله شما غیر قابل چاپ است یا برای چاپ مورد تأیید قرار گرفته و یا نیاز به بازبینی و اصلاحات دارد.

5- در اکثر موارد مقاله شما نیاز به بازبینی و اصلاح دارد و شما باید در یک دوره زمانی اصلاحات مورد نظر را اعمال نمایید.

6- در این مرحله و بعد از انجام بازبینی و ویرایش نهایی انجام شده مقاله شما برای چاپ مورد تأیید قرار می گیرد.

نحوه ارسال مقاله به مجله

پس از اینکه مقاله خود را چندین بار مورد ارزیابی و بازبینی قرار دادید و تمام اشکلات ویرایشی، املایی و محتوایی را بررسی کردید فایل مقاله را در دو فرمت Word و PDF تهیه کنید. با وارد شدن به سایت مجلات معتبر، گزینه ای برای ارسال آنلاین مقاله وجود دارد.

با وارد شدن به این قسمت صفحه ای باز شده و اسامی نویسندگان، آدرس، متن اصلی مقاله و ... را از شما می خواهد. روش دیگر به صورت پستی است بدین صورت که سه تا پنج نسخه از مقاله را پرینت می گیرید و سی دی حاوی مقاله را به آن ضمیمه می کنید. پس از آن باید منتظر دریافت نامه به آدرس پستی یا الکترونیکی خود از طرف سر دبیر باشید.