پرداخت هزینه ثبت اختراع و پتنت در WIPO PCT

پرداخت هزینه ثبت اختراع و پتنت در WIPO PCT | آسان کارت

سازمان جهانی مالکیت فکری  WIPO

سازمان جهانی مالکیت فکری یا WIPO یک انجمن جهانی است که در آن، دولت‌ها، سازمان‌های بین دولتی، گروه‌های صنعتی و جامعه مدنی، برای حل مسائل مرتبط با مالکیت فکری، گرد هم آمده‌اند و هدف آن تشویق و ترویج نوآوری و خلاقیت است. سازمان WIPO مخفف(World Intellectual Property Organization) یکی از ۱۶ سازمان تخصصی وابسته به سازمان ملل است که برای اهدافی مانند حفظ حق مالکیت فکری، پاسداری از حقوق و منافع مادی و معنوی حاصل از تولیدات علمی، ادبی و هنری، بعلاوه نگهداری از منافع دارایی فکری خالق یا مالک گواهی ثبت اختراع، نشان تجاری و یا حق کپی‌رایت می کوشد. کنوانسیون استکهلم مجموعه‌ای از وظایف برای وایپو WIPO  برای رسیدن به این اهداف مشخص کرده است که عبارتند از:

1. ارتقاء و توسعه WIPO برای تسهیل حمایت از مالکیت معنوی و هماهنگی قوانین ملی در این زمینه و در سراسر دنیا؛
2. پذیرش و شرکت در توافق نامه های بین‌المللی با هدف بالا بردن حمایت از مالکیت فکری؛
3. تشویق انعقاد قراردادهای بین‌المللی مربوط به ارتقاء حمایت از مالکیت فکری؛
4. پیشنهاد همکاری به کشورهای نیازمند کمک‌های حقوقی و فنی در زمینه مالکیت فکری؛
5. جمع‌آوری و انتشار اطلاعات مربوط به حمایت از مالکیت فکری 
6. توسعه مطالعات در زمینه حمایت از مالکیت فکری چاپ نتایج آن؛
 

ثبت مالکیت فکری خارجی | آسان کارت

 

پیمان همکاری ثبت اختراعات (PCT) به متقاضیان کمک می کند تا از اختراعات خود در سطح بین المللی حفاظت کنند. همچنین PCT از مخترعان برای ثبت اختراع حمایت کرده و امکان دسترسی عمومی به انبوهی از اطلاعات فنی مربوط به آن اختراعات را  فراهم می کند. بعلاوه WIPO PCT امکان جستجو با روش هایی مثل کلیدواژه، نام مخترع و  شماره انتشار را می‌دهد.
ثبت اختراع بین المللی در سازمان WIPO PCT مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 عدم افشای نتایج با ارزش حاصل از تحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان و یا پایان‌نامه‌های دانشجویی
 کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران و نخبگان علمی و صنعتی
 حفاظت از اختراع، حقوق معنوی و فکری مخترع 
 سهولت در تسلیم اظهارنامه ثبت اختراع به ادارات ملی و یا منطقه ای
 درآمد‌زایی از ثبت اختراع  از راه فروش پتنت، صدور مجوزهای بهره‌برداری از اختراع
 افزایش اعتبار و برند شرکت از طریق ایجاد مانع و محدودیت در فعالیت‌های تحقیقی و توسعه‌ای شرکت‌های رقیب و جلوگیری از ورود رقبای تازه وارد به بازار رقابتی کسب‌وکار. 

 

راهنمای فرآیند ثبت اختراع PCT 


فرآیند ثبت اختراع WIPO PCT، از دو بخش اصلی تشکیل شده و با درخواست ثبت یک پرونده بین‌المللی آغاز شده و با تعلق گرفتن گرنت(حمایت مالی) به تعدادی پتنت ها در دفاتر ثبت اختراع ملی و یا منطقه‌ای خاتمه می یابد. فاز بین‌المللی، شامل پنج مرحله اصلی است که سه مورد اول آن، به صورت خودکار اجرا می‌گردد:
مرحله اول:  آماده‌سازی و ثبت درخواست از سوی متقاضی و پردازش آن از سوی دفتر دریافت‌کننده درخواست.
مرحله دوم: جستجوی بین‌المللی و ثبت اظهارات یکی از مقامات و متخصصین جستجوی بین‌المللی
مرحله سوم: انتشار درخواست مذکور همراه با گزارش جستجوی بین‌المللی
مراحل  چهارم و پنجم: اختیاری و شامل ایجاد یک جستجوی بین‌المللی تکمیلی توسط یک یا چند متخصص بوده و به منظور ارزیابی اولیه در مورد قابلیت پتنت شدن بین‌المللی اختراع است.

 

اختراعات غیرقابل ثبت در WIPO PCT


طبق قوانین و مقررات ثبت اختراع بین‌المللی PCT برخی از اختراعات، تحقیقات و پنت ها امکان ثبت ندارند که در ادامه معرفی شده اند:
• کشفیات، نظریه‌های علمی، روش‌های ریاضی و آثار هنری 
• منابع ژنتیک و اجزاء ژنتیک تشکیل‌دهنده آنها، فرایندهای بیولوژیک تولید آنها
• روش‌های تشخیص و معالجه بیماران انسان و حیوان
• اختراعاتی که قبلا ثبت شده‌اند
• اختراعاتی که در فرآیند آن اخلاق حرفه ای رعایت نشده اند


نحوه پرداخت هزینه ثبت اختراع و پتنت WIPO PCT

 

همانطور که پیشتر هم عنوان شد، مراحل ثبت اظهارنامه PCT WIPO را می توان به صورت خلاصه ترجمه کامل مدارک به زبان انگلیسی، تغییر نقشه‌ها به چهارچوب PCT، نگارش توصیف و ادعا و خلاصه‌ی اختراع به زبان انگلیسی و چهارچوب PCT، افتتاح حساب کاربری در WIPO به نام مخترع، ثبت اظهارنامه‌ی اولیه، پرداخت هزینه‌ها (به دلار یا فرانک سوئیس)، انتخاب مرجع استعلام (اتحادیه اروپا)، دریافت سند از سوئیس و اتمام کار و ارائه سند به متقاضی دانست. 
هزینه ثبت اختراع بین المللی WIPO PCT با توجه به مرحله مورد درخواست از مبلغ حدود 100 دلار برای پرکردن PCT یا PCT Filling تا 1330 فرانک سوئیس تغییر می کند. جزئیات بیشتر هزینه ها در سایت PCT WIPO آورده شده است. برای پرداخت هزینه ثبت اختراع و پینت در سازمان وایپو WIPO می توانید از خدمات "پرداخت آنلاین ارزی" آسان کارت استفاده کنید.

سوالات متداول ثبت پتنت بین المللی

پیمان همکاری ثبت اختراعات (PCT) به متقاضیان کمک می کند تا از اختراعات خود در سطح بین المللی حفاظت کنند. همچنین PCT از مخترعان برای ثبت اختراع حمایت کرده و امکان دسترسی عمومی به انبوهی از اطلاعات فنی مربوط به آن اختراعات را فراهم می کند. بعلاوه WIPO PCT امکان جستجو با روش هایی مثل کلیدواژه، نام مخترع و شماره انتشار را می‌دهد.

برای دریافت حق ثبت اختراع PCT لازم است مراحلی چون ترجمه کامل مدارک به زبان انگلیسی، تغییر نقشه‌ها به چهارچوب PCT، نگارش توصیف و ادعا و خلاصه‌ی اختراع به زبان انگلیسی و چهارچوب PCT، افتتاح حساب کاربری در WIPO به نام مخترع، ثبت اظهارنامه‌ی اولیه و پرداخت هزینه‌ها انجام شود.

هزینه ثبت اختراع بین المللی WIPO PCT با توجه به مرحله مورد درخواست از مبلغ حدود 100 دلار برای پرکردن PCT یا PCT Filling تا 1330 فرانک سوئیس تغییر می کند.